Инвентаризация основных средств в Украине
Как правильно заполнить инвентаризация основных средств в украине: советы, пример, ответы на вопросы
Дата обновления: 01.11.2025
Автор: Екатерина Гутгарц, юрист
Інвентаризація на підприємстві незалежно від форми власності проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства. Під час інвентаризації активів і зобов’язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка.
Проведення інвентаризації забезпечується власником (власниками) або уповноваженим органом (посадовою особою), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів , який створює необхідні умови для її проведення, визначає об’єкти, періодичність та строки проведення інвентаризації, крім випадків, коли проведення інвентаризації є обов’язковим.
Проведення інвентаризації є обов’язковим:
- перед складанням річної фінансової звітності;
- у разі передачі майна державного підприємства або бюджетної установи в оренду, приватизації майна державного підприємства, перетворення державного підприємства, передачі державного підприємства (його структурних підрозділів) або бюджетної установи до сфери управління іншого органу управління (на дату передачі), крім передачі в межах одного органу управління;
- у разі зміни матеріально відповідальних осіб;
- у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства;
- за судовим рішенням або на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації.
- у разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) в обсязі, визначеному керівником підприємства;
- у разі припинення підприємства;
- у разі переходу на складання фінансової звітності за міжнародними стандартами (на дату такого переходу);
- в інших випадках, передбачених законодавством.
Обов’язкових форм документів для проведенн інвентаризації не існує. Типові форми для інвентаризації затверджені тільки для бюджетних установ. В той же час, суб’єкт господарювання будь-якої форми власності може ними скористатися.
Нижче наводимо форми для інвентаризації для бюджетних установ, затверджені Наказом Мінфіну №572:
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів України
17.06.2015 № 572
________________________
(установа)
Ідентифікаційний код за ЄДРПОУ
ІНВЕНТАРИЗАЦІЙНИЙ ОПИС
необоротних активів
«____»_________ 20_р.
(дата складання)
На підставі розпорядчого документа від «___»_______20____ р. №____ виконано зняття фактичних залишків основних засобів, нематеріальних активів, інших необоротних матеріальних активів, капітальних інвестицій (необхідне підкреслити), які обліковуються на субрахунку(ах) ______ та зберігаються ______
(номер та назва)
(місцезнаходження2)
станом на «___»____20____ р.
Розписка
До початку проведення інвентаризації всі видаткові та прибуткові документи на необоротні активи здано в бухгалтерську службу і всі необоротні активи, що надійшли на мою відповідальність, оприбутковано, а ті, що вибули, списано.
Матеріально відповідальна особа:
_______________________________
(посада) (підпис)(ініціали, прізвище)
Інвентаризація: розпочата «___»_____20____ р.,
закінчена «___»_______20____ р.
_________________________
1 Для оформлення інвентаризації об’єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів застосовується типова форма № НА-4 «Інвентаризаційний опис об’єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів», затверджена наказом Міністерства фінансів України від 22 листопада 2004 року № 732, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14 грудня 2004 року за № 1580/10179
2 Склад (комора), його (її) фактичне місцезнаходження.
При інвентаризації встановлено таке:
№ з/п |
|
| Найменування, стисла характеристика та призначення об’єкта |
|
| Рік випуску (будівництва) чи дата придбання (введення в експлуатацію) та виготовлювач |
|
| Номер інвентарний / номенклатурний | |
| Номер заводський | |
| Номер паспорта | |
| Один. вимір | |
| Фактична наявність (к-сть) | |
| Фактична наявність: первісна (переоцінена) вартість | |
| Відмітка про вибуття | |
|
За даними бух. обліку3 |
кількість |
| первісна (переоцінена) вартість | |
| сума зносу (накопиченої амортизації) | |
| балансова вартість | |
| строк корисного використання |
Разом за описом: а) кількість порядкових номерів _________
(прописом)
б) загальна кількість одиниць (фактично)__________
(прописом)
в) вартість фактична ____________________
(прописом)
г) загальна кількість одиниць за даними бухгалтерського обліку
____________________
(прописом)
ґ) вартість за даними бухгалтерського обліку ___________
(прописом)
Голова комісії ___________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
Члени комісії: ___________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
_______________________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
_______________________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
_______________________________
Усі цінності, пронумеровані в цьому інвентаризаційному описі з №___ до №_____, перевірено комісією в натурі в моїй присутності та внесено в опис. У зв’язку з цим претензій до інвентаризаційної комісії не маю. Цінності, перелічені в описі, знаходяться на моєму відповідальному зберіганні.
Матеріально відповідальна особа:
«___»_____________________20____ р.
________________________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
Інформацію за даними бухгалтерського обліку вніс: _____________
_______________________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
Вказані в цьому описі дані перевірив:
«___»______20____ р.
________________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
______________________________
3 Графи 11-15 заповнюються бухгалтерською службою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів України
17.06.2015 № 572
ІНВЕНТАРИЗАЦІЙНИЙ ОПИС запасів
«____»_________ 20___р.
(дата складання)
На підставі розпорядчого документа від «___»______20____ р. №___ виконано зняття фактичних залишків запасів, які обліковуються на субрахунку(ах) _____ та зберігаються ______
(номер та назва)
(місцезнаходження1)
станом на «___»_______20____р.
Розписка
До початку проведення інвентаризації всі видаткові та прибуткові документи на матеріальні цінності здано в бухгалтерську службу і всі матеріальні цінності, що надійшли на мою відповідальність, оприбутковано, а ті, що вибули, списано.
Матеріально відповідальна особа:
_____________________________
(посада) (підпис)(ініціали, прізвище)
Інвентаризація: розпочата «___»__________20____ р.,
закінчена «___»____________20____ р.
_____________________________
1 Склад (комора), його (її) фактичне місцезнаходження.
При інвентаризації встановлено таке:

Разом за описом: а) кількість порядкових номерів ________
(прописом)
б) загальна кількість одиниць (фактично) ____________
(прописом)
в) вартість фактична __________________________________
(прописом)
г) загальна кількість одиниць за даними бухгалтерського обліку ______________________________________________
(прописом)
ґ) вартість за даними бухгалтерського обліку _________________
(прописом)
Голова комісії____________________
(посада)(підпис) (ініціали, прізвище)
Члени комісії:
_______________________________
(посада)(підпис) (ініціали, прізвище)
_______________________________
(посада)(підпис) (ініціали, прізвище)
_______________________________
(посада)(підпис) (ініціали, прізвище)
Усі цінності, пойменовані в цьому інвентаризаційному описі з №__ до №__, перевірено комісією в натурі в моїй присутності та внесено в опис. У зв’язку з цим претензій до інвентаризаційної комісії не маю. Цінності, перелічені в описі, знаходяться на моєму відповідальному зберіганні.
Матеріально відповідальна особа:
«___»________20____ р.
________________________________
(посада)(підпис)(ініціали, прізвище)
Інформацію за даними бухгалтерського обліку вніс
______________________________
(посада)(підпис)(ініціали, прізвище)
Вказані в цьому описі дані перевірив:
«___»_______20____ р._____
(посада)(підпис)(ініціали, прізвище)
________________
2 Графи 9–11 заповнюються бухгалтерською службою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів України
17.06.2015 № 572
_______________________
(установа)
Ідентифікаційний код за ЄДРПОУ
ІНВЕНТАРИЗАЦІЙНИЙ ОПИС матеріальних цінностей, прийнятих на відповідальне зберігання
«____»_______ 20___р.
(дата складання)
На підставі розпорядчого документа від «___»_____20____ р. №____ проведено зняття фактичних залишків матеріальних цінностей, які знаходяться на відповідальному зберіганні станом на «___»______20___ р.
Розписка
До початку проведення інвентаризації всі видаткові та прибуткові документи на матеріальні цінності здано в бухгалтерську службу і всі матеріальні цінності, що надійшли на мою відповідальність, оприбутковано, а ті, що вибули, списано.
Матеріально відповідальна особа:
_______________________________
(посада) (підпис)(ініціали, прізвище)
Інвентаризація: розпочата «___»________20____ р.,
закінчена «___»_______20____ р.
При інвентаризації встановлено таке:
Разом за описом: а) кількість порядкових номерів __________
(прописом)
б) загальна кількість одиниць (фактично) ____________
(прописом)
в) вартість фактична _________________
(прописом)
г) загальна кількість одиниць за даними бухгалтерського обліку ________
(прописом)
ґ) вартість за даними бухгалтерського обліку _____________
(прописом)
Голова комісії _________________
(посада)(підпис)(ініціали, прізвище)
Члени комісії:
_____________________
(посада)(підпис) (ініціали, прізвище)
_____________________
(посада)(підпис) (ініціали, прізвище)
Усі цінності, пойменовані в цьому інвентаризаційному описі з №_____ до №_____, перелічено комісією в натурі за моєї присутності та внесено в опис. У зв’язку з цим претензій до інвентаризаційної комісії не маю. Цінності, перелічені в описі, знаходяться на моєму відповідальному зберіганні.
Матеріально відповідальна особа: «__»_______20___р.
_______________________
(підпис) (ініціали, прізвище)
Інформацію за даними бухгалтерського обліку вніс: __________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
Вказані в даному описі дані та підрахунки перевірив:
_________ «___»______20____ р.
(посада) (підпис) (П.І.Б.)
___________________________
1 Графи 9–10 заповнюються бухгалтерською службою.
2 Склад (комора), його (її) фактичне місцезнаходження.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів України
17.06.2015 № 572
_______________
(установа)
Ідентифікаційний код за ЄДРПОУ
АКТ № ____
про результати інвентаризації грошових коштів1
«____»______ 20___р.
(дата складання)
На підставі розпорядчого документа від «___»_______20___ р. №___ проведено інвентаризацію грошових коштів, які обліковуються на субрахунку(ах) _____________ станом на
(номер та назва)
«___»________20___ р.
Під час інвентаризації встановлено такий обсяг грошових коштів:

Разом за актом:
а) кількість порядкових номерів: __________________
(прописом)
б) загальна сума (фактично) згідно з випискою(ами): _______________
(прописом)
в) загальна сума за даними бухгалтерського обліку: ________________
(прописом)
Голова комісії
____________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
Члени комісії:
____________________
(посада)(підпис)(ініціали, прізвище)
____________________
(посада)(підпис)(ініціали, прізвище)
____________________
(посада)(підпис)(ініціали, прізвище)
|
Субра-хунок |
Найм. органу Казнач., банку, у якому відкр. рах-ок |
№ рах. |
К* |
Л* |
Н* |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Разом |
|
|
|||
К* - Код або назва валюти
Л* - Лишки
Н* - Нестачі
Інформацію за даними бухгалтерського обліку вніс:
_________________________________
________________________________
(посада)(підпис)(ініціали, прізвище)
Вказані в цьому описі дані та підрахунки перевірив:
_____________________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
«___»_______________20____ р.
Пояснення щодо причин лишків чи нестачі: ____________
_______________________________________
_______________________________________
(підпис ) (ініціали, прізвище)
«___»_______________20____ р.
____________________
1 Для інвентаризації наявності готівки застосовується Акт про результати інвентаризації наявних коштів, форма якого наведена у додатку 7 до Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 року за № 40/10320;
2 Графа 3 заповнюється бухгалтерською службою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів України
17.06.2015 № 572
_________________________
(установа)
Ідентифікаційний код за ЄДРПОУ
АКТ № __________
інвентаризації наявності грошових документів, бланків документів суворої звітності
«____»__________ 20___р.
(дата складання)
На підставі розпорядчого документа від «___»___________20____ р. №____ проведено інвентаризацію грошових документів, бланків суворої звітності станом на «___»_________20____ р.
Розписка
До початку проведення інвентаризації всі видаткові та прибуткові документи на грошові документи, бланки суворої звітності здано в бухгалтерську службу і всі грошові документи, бланки суворої звітності, що надійшли на мою відповідальність, оприбутковано, а ті, що вибули, списано.
Матеріально відповідальна особа: _________________________
(посада)(підпис)
(ініціали, прізвище)
Інвентаризація: розпочата «___»________________20____ р.,
закінчена «___»________________20____ р.
При інвентаризації грошових документів, бланків документів суворої звітності встановлено таке:
|
Найм. грош. док-ів, бланків док-ів суворої зв-сті |
Фактична наявність |
За даними бухгалтерського обліку1 |
||||
|
№ і серія |
номін. в-сть |
к-сть |
№ і серія |
номін. в-сть |
к-сть |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Разом |
Х |
|
|
Х |
|
|
Разом за актом: а) кількість порядкових номерів _________________________
прописом)
б) загальна кількість одиниць (фактично) ______________________________
(прописом)
в) загальна сума номінальної вартості (фактично) ________________________
(прописом)
г) загальна кількість одиниць за даними бухгалтерського обліку _____________________________________________
(прописом)
ґ) загальна сума номінальної вартості за даними бухгалтерського обліку ____________________________________________
(прописом)
Усі цінності, пойменовані в цьому Акті з №______ до №_______, перевірено комісією в натурі в моїй присутності та внесено в опис. У зв’язку з цим претензій до інвентаризаційної комісії не маю. Цінності, перераховані в акті, знаходяться на моєму відповідальному зберіганні.
Матеріально відповідальна особа: ________________________
(підпис) (ініціали, прізвище)
«___»_______________20____ р.
Голова комісії ___________________________
(посада)(підпис) (ініціали, прізвище)
Члени комісії: _________________________
______________________________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
___________________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
___________________________
(посада) (підпис) (ініціали, прізвище)
Результати інвентаризації:
|
№ з/п |
Найменування грошових документів, бланків документів суворої звітності |
Лишки |
Нестачі |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1 |
|
|
|
|
...... |
|
|
|
|
...... |
|
|
|
|
Разом |
|
|
|
Інформацію за даними бухгалтерського обліку вніс:
______________________________
(посада)(підпис) (ініціали, прізвище)
Вказані в цьому описі дані та підрахунки перевірив:
_________________________
«___»_______________20____ р.
(посада)(підпис)(ініціали, прізвище)
Пояснення щодо причин лишків чи нестачі:
__________________________________
Матеріально відповідальна особа:
_________________
«___»_______________20____ р.
(підпис )(ініціали, прізвище)
_______________________________
1 Графи 7-9 заповнюються бухгалтерською службою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів України
17.06.2015 № 572
_______________________
(установа)
Ідентифікаційний код за ЄДРПОУ
ЗАТВЕРДЖУЮ
________________________________
(керівник установи або уповноважена особа)
________________________________
(підпис, ініціали, прізвище)
«_____»______________ 20____ р.
ПРОТОКОЛ
інвентаризаційної комісії
«___»____20____ р., ______________
(дата складання)(місце складання)
На підставі розпорядч. док-та від «_»_20_р. №
інвентаризація проводилася станом на (дата)
«____»_____20___року комісією у складі:
(дата)
Голова____________________________
(прізвище, ініціали)
Члени комісії:_______________________
(прізвище, ініціали)
__________________________________
За даними інвент-ції встановл. в наявності:
|
балансова вартість необоротн. активів
|
загал. к-стю один. __, на суму (грн) _______ |
|
Запасів |
заг. к-стю один.__, на суму (грн)_ |
|
готівка у валюті: національній іноземній грошові кошти у валюті: національній іноземній грошових документів бланків документів суворої звітності балансова вартість фінансових інвестицій |
на суму (грн)_____, на суму (грн)_____,
на суму (грн)____, на суму (грн)______, загал. кількістю один. ____, на суму (грн) ____________, на суму (грн)______, |
|
дебіторської заборгованості |
на загальну суму (грн) ___, у т. ч., за якою минув строк позовної давності __, |
|
кредиторської заборгованості |
на загальну суму (грн)__, у т. ч., за якою минув строк позовної давності __, |
активи в дорозі – найменування активу __, заг. кількість одиниць __на суму __.
Пропозиції щодо врегулювання виявлених розбіжностей між фактичною наявністю матеріальних активів та зобов’язань і даними бухгалтерського обліку, які наводяться у звіряльних відомостях та актах інвентаризації:
| № з/п | ||
| Найменування цінностей | ||
| Матеріально відповідальна особа | ||
| Результати згідно зі звіряльними відомостями: лишки (+), нестачі (-) | к-сть | |
| сума | ||
| Зарахування пересортиці | лишки, зараховані у покриття нестач | к-сть |
| сума | ||
| нестачі, покриті лишками | к-сть | |
| сума | ||
| Списання в межах норм природного убутку | к-сть | |
| сума | ||
| Списання понаднормових нестач і втрат | к-сть | |
| сума | ||
| Оприбутку-вання остаточних лишків | к-сть | |
| сума | ||
| Остаточні нестачі | к-сть | |
| сума | ||
| Причина лишків, нестач | ||
Рішення щодо заборгованості, за якою строк позовної давності минув: __________
Рішення щодо готівки, грошових коштів, цінних паперів, грошових документів і бланків документів суворої звітності:
______________________________
______________________________
______________________________
Голова комісії ___________________
(посада) (підпис)(прізвище, ініціали)
Члени комісії: _________________
(посада)(підпис)(прізвище, ініціали)
_____________________________
(посада)(підпис)(прізвище, ініціали)
____________________________
(посада)(підпис)(прізвище, ініціали)
____________________________
(посада)(підпис)(прізвище, ініціали)
Другие документы данной рубрики
Приходный кассовый ордер в Украине
Предлагаем шаблон и пример заполнения приходно-кассового ордера
Рубрика: Первичные документы
Товарная накладная на товарно-материальные ценности
Товарная накладная – первичный бухгалтерский документ, оформляющий операции по отпуску и приему товарно-материальных ценностей.
Рубрика: Первичные документы
Счёт-фактура: платежный документ
Счет-фактура - это платежный документ, на основании которого проводятся денежные расчёты покупателя с продавцом товаров, исполнителя с заказчиком работ
Рубрика: Первичные документы
Регистры бухгалтерского учета малых предприятий
Предлагаем информацию о шаблонах регистров бухгалтерского учета малых предприятий
Рубрика: Первичные документы
Расчетно-платежная ведомость в Украине
Форма № П-6 "Расчетно-платежная ведомость работника"
Рубрика: Первичные документы
Приказ (распоряжение) о предоставлении отпуска
В приказе о предоставлении отпуска указывают:
Рубрика: Первичные документы
Справка МСЭК (медико-социальной экспертной комиссии)
Предлагаем бланк, шаблон заполнения справки МСЭК об установлении инвалидности
Рубрика: Первичные документы
Отчет о средствах, выданных на командировку или под отчет
Образец отчета об использовании средств, выданных на командировку или под отчет, подается по специальной форме
Рубрика: Первичные документы
Штатное расписание предприятия в Украине
Одним из документов, необходимых для решения кадровых вопросов на предприятии, является штатное расписание
Рубрика: Первичные документы
Платежное поручение в Украине: заполнение
Предлагаем шаблон и пример заполнения платежного поручения в Украине
Рубрика: Первичные документы
Справка о доходах в орган социальной защиты
Ниже приведена форма справки для представления в орган социальной защиты для получения социальной помощи (субсидии)
Рубрика: Первичные документы
Акт приема передачи материальных ценностей
Предлагаем образец акта приема передачи материальных ценностей (товара, авто, оборудования, основных средств) от одного человека другому
Рубрика: Первичные документы
Платежное требование-поручение
Платежное требование-поручение в Украине - это комбинированный расчетный документ, который состоит из двух частей:
Рубрика: Первичные документы
Бланк акта сверки взаиморасчетов
Акт сверки взаимных расчетов - это документ, подтверждающий наличие или отсутствие у субъекта предпринимательства задолженности
Рубрика: Первичные документы
Приказ (распоряжение) о приеме на работу
При оформлении трудовых отношений следует придерживаться такого порядка приема на работу:
Рубрика: Первичные документы
Табель учета использования рабочего времени
Форма П-5 утверждена Приказом Госкомстата от 05.12.2008 N 489.
Рубрика: Первичные документы
Акт списания основных средств предприятия
Типовая форма Акта списания основных средств утвержден Приказом Министерства финансов от 13.09.2016 № 818.
Рубрика: Первичные документы
Налоговая накладная неплательщику НДС
Предлагаем шаблон и пример заполнения, корректировки сводной налоговой накладной
Рубрика: Первичные документы
Мемориальный ордер в Украине: заполнение
Мемориальный ордер - это учётный документ, который указывает корреспонденцию счетов бухгалтерского учета, в которые должна быть записана операция.
Рубрика: Первичные документы
Товарно-транспортная накладная
Предлагаем шаблон, пример товарно-транспортной накладной в Украине
Рубрика: Первичные документы
Личная карточка работника в Украине
Типовая форма № П-2 «Личная карточка работника», утверждена приказом Госкомстата Украины № 489. Предлагаем шаблон справки
Рубрика: Первичные документы
Расходная накладная поставщика в Украине
Расходная накладная - это первичный документ поставщика, подтверждающий факт передачи товарно-материальных ценностей от поставщика к покупателю.
Рубрика: Первичные документы
Кассовая книга в Украине: ведение
Кассовая книга является обязательной на предприятии при условии проведения наличных операции. РРО не заменяет ведения кассовой книги
Рубрика: Первичные документы
Акт введения в эксплуатацию основных средств
Типовая форма ввода в эксплуатацию основных средств утверждена Приказом Министерства финансов Украины от 13.09.2016 г. №818.
Рубрика: Первичные документы
Приказ (распоряжение) о прекращении трудового договора
Типовая форма утверждена Приказом Госкомстата 05.12.2008 N 489
Рубрика: Первичные документы
Инвойс: заполнение документа в Украине
Предлагаем шаблон и пример заполнения документа инвойс
Рубрика: Первичные документы
Доверенность на получение товарно-материальных ценностей
Предлагаем бланк и образец заполнения доверенности на получение товарно-материальных ценностей (ТМЦ)
Рубрика: Первичные документы
Акт списания материалов на предприятии
Здесь Вы можете скачать Типовую форма №3-2 Акта списания материалов:
Рубрика: Первичные документы
Акт выполненных работ в Украине
Предлагаем бланк, пример заполнения Акта выполненных работ (предоставленных услуг), который является первичным документом
Рубрика: Первичные документы